Professor Joen Incandela bekrefter at Higgs-bosonet er funnet.
Professor Joen Incandela bekrefter at Higgs-bosonet er funnet. Foto: CERN

Higgs-bosonet er funnet

Helt siden 1964 har atomfysikerne ved CERN jaktet på partikkelen som måtte eksistere dersom teorien skulle henge sammen.

Del med andre:
TwitterEpostDelFacebook

Modellen over hvordan verden er bygget opp har et problem. Ingen av de elementærpartiklene som er funnet så langt har masse, bare energi.

I teorien altså, vi kan jo måle at ting veier noe.

«Gudepartikkelen»

I 1964 kom den britiske fysikeren Peter Higgs til at det måtte finnes en partikkel til, og at det var denne som ga alle de andre elementærpartiklene masse.

Peter Higgs fulgte presentasjonen.Peter Higgs fulgte presentasjonen. Foto: CERNPartikkelen ble kalt Higgs-bosonet, men siden den styrer alt annet fikk den raskt kallenavnet «Gudepartikkelen».

Les: Atomfysikerne har funnet «Gud»

Funnet!

Tusenvis av mennesker har jobbet i mange år med å finne partikkelen som er nøkkelen til å forstå hvordan universet er bygget opp.

Incandela fikk spontan applaus.Incandela fikk spontan applaus. Foto: CERNProfessor Joe Incandela ved CERN var både glad og nervøs da han 4. juli ga svaret atomfysikere over hele verden har ventet på. Partikkelen er funnet!

– Sannsynligheten er på 4,9 standardavvik, smilte Incandela, og fikk spontan applaus fra et smekkfullt auditorium der også Peter Higgs var tilstede.

Det betyr at forskerne er 99,9995 prosent sikre. Partikkelen har en masse på 125.3 +- 0,6 GeV, slik teorien sier den skal ha.

Pressekonferansen ble holdt på CERN, og sendt direkte på nett til en hel verden av spente fysikere.

Kjempesmell

Når protonene kolliderer "spruter" det elementærpartikler ut i alle retninger. Akkurat hvilken retning de tar avhenger av egenskapene deres. Jobben til fysikerne er å oppdage dem, og skille dem fra all støyen. Bildet viser et av forsøkene som fant Higgs-bosonet.Når protonene kolliderer "spruter" det elementærpartikler ut i alle retninger. Akkurat hvilken retning de tar avhenger av egenskapene deres. Jobben til fysikerne er å oppdage dem, og skille dem fra all støyen. Bildet viser et av forsøkene som fant Higgs-bosonet. Foto: CERNI forsøkene er to strømmer av ladde partikler sendt i enorm hastighet rett mot hverandre. Kollisjonen bryter dem opp til elementæpartikler, som så blir registrert av detektorer.

Utfordringen har vært å oppdage signalet fra Higgs-bosonet gjennom all støyen som kjempesmellen skaper.

– Det var den siste månedens arbeid som la oss løsningen, sa Incandela.

Resultatet betyr at den teoretiske modellen stemmer, og har gjort den til et solid fundament for å forstå mer om de aller minste byggeklossene i universet.

Higgs hyllet

Peter Higgs ble klappet frem.Peter Higgs ble klappet frem. Foto: CERNPeter Higgs var tilstede, og ble klappet frem av et entusiastisk publikum da presentasjonen var over.

– Jeg kan bare gratulere alle som har deltatt i arbeidet. Dette er noe av det viktigste som har skjedd i mitt liv, sa en glad Higgs. Jeg trodde ikke dette skulle skje i min levetid, og må få lagt litt champagne til kjøling.